Hanne Einang med Komnes Prinsessa etter seier!

28. mars: Les denne saken sakset fra TGN og foto ON/TGN.

Maria og samboeren gjør alt arbeid med hesten: – Falcon Dragon har aldri vært så bra som han er nå

KLAR FOR V75: Maria Tverbak Widnes har hatt suksess med Falcon Dragon. Foto: Vidar Kalnes

Av

Publisert: 14. Februar 2019

Vidar Kalnes

– Jeg må innrømme jeg har god tro på at han kan vinne på Jarlsberg lørdag.

Medeier Maria Tverbak Widnes fra Horten er sterkt involvert i travsporten sammen med samboer Stian Hallenstvedt, kjent programleder i Rikstoto Direkte.
– Vi kjøpte halvparten av Falcon Dragon av Atle Walgren i fjor sommer, og det er Stian og jeg som gjør alt med hesten på stallen på Jarlsberg. Malene Berdalen står imidlertid som trener, forteller Maria, som fikk en flying start med Falcon i juli i fjor på nettopp Jarlsberg.
– Ja, han vant direkte for oss, og det var selvsagt en stor opptur. Falcon fortsatte å gjøre gode løp etter det, men fikk en skade i et bakbein da han måtte tverrvende for å unngå en kollisjon med en annen hest på Jægersro i Sverige tidlig i september. Det tok tid å lege skaden, men han er godt tilbake med to 2.-plasser på like mange starter i januar.

Første gang sprint

På årets to starter har det blitt flotte 55.000 kroner innkjørt, og selv om hortenshesten møter god motstand lørdag, blir han en av de heteste favorittene.
– Vi har vært heldige med 2.-spor bak bilen, og jeg tror han vil gjøre en sterk debut på sprint, mener eieren.

UTFORDRER: Josefine Eilertsen og King Royal er klare til å utfordre Falcon Dragon lørdag. Foto: Vidar Kalnes

Ansvaret for sju hester

Maria og samboer Stian har travle dager, men for øyeblikket trives de med de firbeinte.
– Jeg har hundre prosent jobb og bruker mange timer i stallen i tillegg. Stian har jo en ganske fleksibel arbeidstid, og det hjelper på. For tiden har vi ansvaret for sju hester, hvorav tre er løpshester. Det er enklere når hestene gjør det så bra som nå, men i lengden kan vi ikke holde på slik vi gjør nå, innrømmer Maria, som også, sammen med Stian, har hatt suksess med hoppederbyvinneren fra 2017, Madelen LTC.
Malene Berdalen står som ansvarlig trener også for Madelen, men det er Maria og Stian som gjør den daglige jobben med hesten.

Møter King Royal

Lars O. Romtveit sender ut Vidar Hvidsten og Stall V.V. Royals King Royal i samme løp som Falcon Dragon. Josefine Eilertsen kusker som vanlig.
Sist lørdag kunne Dan Inge Loftheims andelslag glede seg over flott 2. premie for Masserati G.T. i V75 på Forus. Hoppa har gjort det svært så bra i regi av Pål Buer. Kontoen har økt med fine 49.000 på kun tre starter i 2019 i Stavanger.

Kanonår for Horten Travforening, kjørte inn 800.000,- mer enn i 2017!

VINNERE: Morten Wivestad (f.v.), Truls Roar Wivestad, Ida Skaane, Terje Jensen, Hans Bø og Cristoffer Eriksen kunne alle motta synlige bevis på at deres firbeinte hadde levert varene i 2018. Lars Romtveit, Raymond Hope og Anders Berntsen var ikke til stede. Foto: Vidar Kalnes

HER følger et klipp fra Gjengangeren etter Generalforsamlingen for 2018 ført i pennen av Vidar Kalnes.

Generalforsamlinger i Horten og Omegn Travforening er langt mer enn tørre tall. Et av landets mest veldrevne lokallag har et høyst profesjonelt tilsnitt.

– Vi har etter hvert funnet en form for hvordan vi vil oppsummere travsportsåret. Det er mange som gjør en stor jobb i forkant for at det skal bli en hyggelig, interessant og stilig festaften, sier Thomas Rousalis, som ledet de frammøtte gjennom programmet med stor romslighet og humor.

Rousalis har vært leder og med i styret en årrekke, men valgte i år å tre ut. Kjenner vi oppdretteren fra Nykirke rett, blir han ikke vanskelig å be om foreningen er i behov av hans arbeidskapasitet og kunnskap.

Tre millioner innkjørt

38 hester har til sammen travet inn tett opp mot tre millioner kroner i 2018 mot 2,2 i 2017. Antall seirer ble skrevet til 48, 12 fler enn året før. Antall starthester hadde også økt fra 29 til 38.

To fyldige årsrapporter viser at foreningen har stor aktivitet på flere fronter og bidrar som sponsor i flere sammenhenger. Vi nevner kjapt sponsing av Ponniprisen under Vestfold hestegalla, sponsing av amatørchampionatet på Jarlsberg, sponsing av en ungdomsserie for kusker og et solid beløp til oppussing av ungdomsgruppas bu på Jarlsberg.

Horten Travforening bidrar også i Rosa Sløyfeaksjonen med 100 kroner for hvert løp foreningens hester vinner.

– Vi har hatt forholdsvis romslig økonomi og oppgaven vår er hele tiden å bidra til det beste for sporten når vi har anledning til det, sier Rousalis.

Imponerende kavalkade

Marius Bugge har hatt jobben med å sette sammen en alltid like populær seierskavalkade. Oppløpet av samtlige av foreningens hesters seiersløp ble vist på storskjerm. I tillegg var det satt sammen en svært så profesjonell presentasjon av foreningens tre største, i innkjørte penger, oppdrettere. Terje Jensen, Gunnar Flåten og Morten og Truls Roar Wivestad har alle hatt en kjempesesong som oppdrettere.

Foreningen hedret også eierne til hester i en rekke kategorier, noe som selvsagt er et av høydepunktene. Morten Wivestad og Truls Roar Wivestad kom best ut i så måte med hele fire priser som eiere av Årets hest, Revenue Lavec.

To ganger Hambletonian-vinner, Jørn Morten Kvikstad, bidro med et svært interessant foredrag om trening av unghester.

GA GODE RÅD: Jørn Morten Kvikstad (t.v.), her sammen med leder Tina Gabrielsen og Thomas Rousalis, fortalte om unghesttrening ut ifra hans egne opplevelser i USA.

Foto: Vidar Kalnes

Suksess for far og sønn Wivestad:

Revenue Lavec er Årets Hest

BEDRE OG BEDRE: Morten Wivestad og Truls Roar Wivestad har en ytterst kapabel traver i flinke Revenue Lavec.           Foto: Vidar Kalnes

Av  Vidar Kalnes   Publisert: 15. januar 2019, kl. 18:00

Truls Roar Wivestad og sønnen Morten Wivestad deler interessen for travsport. I 2018 ble deres Revenue Lavec mestvinnende hest i travforeningen.

– Konkurransen er hard, så det er moro å få den utmerkelsen på generalforsamlingen lørdag, er far og sønn skjønt enige om.

Vi møter dem i kafferommet på Stall Teppa der Kjell Roar Hansen og familien residerer. Veggene er tapetsert med bilder og seiersrosetter fra gammel og nyere tid.

Det har alltid vært travere på gården, og for en del år siden ble det bygget en ny stallbygning. Det skapte plass til et større antall hester, og det er flere amatører som leier stallplass og trener under toppforhold i anlegget rundt Teppa og Lørge.

– Bedre treningsforhold enn det vi har her, går det knapt an å ønske seg, mener Wivestad senior, som har hatt hester på Teppa i mange år.

Eier sammen

Truls Roar har hatt travhester så lenge vi kan huske, og flere gode også. Etter hvert kom Morten med på laget, og nå eier de hestene sammen.

Senior står for alt det praktiske med trening og stell mens Morten må betegnes som «sleeping partner». Begge er også med på oppdretterbiten, som de senere årene har vært svært så vellykket.

Startet med Fleip

Hesteholdet til Wivestad startet da han jobbet med nå avdøde Finn Jansen hos Kvikk Batterier i Ollebakken.

– Finn kom fra vognmannsslekt, og det ble til at vi kjøpte en kaldblodstraver av Kåre Kopstad. Fleip fikk ingen stor karriere, men interessen ble for min del tent for alvor. Jeg kjøpte Holmspjokken for en billig penge i 1974. Den ble ganske bra og travet inn 130.000 kroner, forteller Truls Roar, som også hadde en svært god traver i kaldblodsen Jerkano, som blant annet vant trøsteløpet til Norsk Travkriterium. Trente fram derbyvinner

Trus Roar hadde stor suksess med Delicious Rhythm som faktisk vant hoppederby i 2001 og var kanskje den aller beste 4-åringen det året.

Hans Bø og Knut Dahlen hoppa, som faktisk også vant løp i Frankrike.

– En fantastisk hest, mimrer treneren, som også kan se tilbake på storløpsseier med hans egen Delicious Queen i Hoppekriteriet.

Mestvinnende

Tilbake til Årets hest, Revenue Lavec, som både er mestvinnende og hurtigste hest i travforeningen i 2018. 277.000 kroner har kommet innpå kontoen til eierne og rekorden forbedret til fine 12,2 med startbil.

– Og nettopp løpet han vant på Bjerke da han gikk rekorden, var kanskje årets aller beste, synes Morten.

– Da rundet han feltet på siste borte langsiden og var utrolig pigg den siste halve runden.
  To ganger 50.000 kroner

Totalt vant Revenue Lavec fire løp hvorav to hadde en 1. premie på fine 50.000 kroner.

– Hesten gjorde en kjempesterk innsats på Åby, i et løp der Morten var mest interessert i å start, innrømmer senior.

– Jeg syntes det så fint ut på papiret. Pappa og kusk Lars Anvar Kolle var egentlig ikke så positive, men det endte heldigvis med at vi reiste til Göteborg, humrer Morten.

– Etter en 1.08-åpning den første halve runden, ble det rygg på lederhesten. Etter den tøffe åpningen trodde jeg det var slutt, men da Kolle viste han pisken på siste indre, skjøt hesten fart og vant med to-tre lengder. Han imponerte da, sier Truls.

På fire starter i Sverige ble det for øvrig 1.-, 2.- og 3. premie mens hesten satt fast bak slitne konkurrenter én gang.

2018 var for øvrig et år da det meste gikk som på skinner etter at Revenue Lavec ble kastrert på ettersommeren året før.

– Vi lot han få lang tid på seg før vi startet han forsiktig i gang. I løpet av fjoråret ble han gradvis bedre, og totalt sett ble det et veldig fint år. Hesten går alle distanser og har som regel en fin avslutning å by på, sier Wivestad senior og gjør Årets Hest klar for fotografering.

Klart for Hortensdagen: – Gledelig nok har vi en ny god sesong

Klappet og klart: Leder i Horten og Omegn Travforening, Tina Gabrielsen (t.v.) og sekretær, Yvonne Sørebø, kan ønske velkommen til Hortensdag på Jarlsberg.

Foto: Vidar Kalnes
Av Vidar Kalnes   Publisert: 13. september 2018, kl. 10:07

Det var flere lokale hester som presterte godt på Bjerke sist helg, og fredag er det klart for Hortensdagen på Jarlsberg.

– Ja, det går slag i slag for foreningens to- og firbeinte om dagen. Gledelig nok er vi inne i en ny, god sesong for den lokale travsporten. Ett av høydepunktene er fredagens travkjøring på Jarlsberg der vi i Horten og Omegn Travforening får profilert oss som medarrangører og lokale bedrifter som sponsorer til løpene.

Det forteller leder i travforeningen, Tina Gabrielsen, til Gjengangeren.

Stinn brakke

Hortensdagen er svært populær både blant foreningens medlemmer, sponsorer og hesteeiere.

– Først en takk til alle som sponser løpene for oss. Ansatte fra disse er selvsagt invitert til Ulf Thoresen-rommet sammen med medlemmene der det blir servert middag, kaffe og kake. Det er alltid en hyggelig begivenhet for oss i foreningen å stå i spissen for Hortensdagen, selv om det selvsagt er mye jobb på forhånd. Vi regner med at det blir få ledige stoler fredag, sier Gabrielsen, og kan lokke med fine ekstrapremier til trenerne av vinnerhestene

– Trenerne får en travsele i tillegg til at det er gavepremie til oppasser og blomster til eier og kusk. Vi vet hesteeierne synes det er stas å vinne på Hortensdagen med de flotte ekstrapremiene vi har. Sponsorene er forresten på seremoniplass og deler ut premier i løpet de er sponsor for.

Populære tandemløp

En representant for hver sponsor får også kjøre tandemløp, noe som er en heftig opplevelse for dem som for første gang sitter bak en hest.

– Det er stor prestisje hos noen å vinne sponsorløpene, sier Tina Gabrielsen med en liten latter.

– Med rutinerte, profesjonelle kusker i vognene i tillegg, er sikkerheten alltid på topp, beroliger leder av travforeningen.

Fire lokale til start

Til fredagens løp er det meldt fire lokale hester.

Nils Johansens Torvald skal allerede ut i kveldens første løp. Senere på kvelden finne vi Anita Johannessens Delicious Dream og 3-åringene Eiken og Obama Royal. Sistnevnte eies av Gunnar Flåten.

55.000 til Brekke

Dagen før søndagens kriterie- og derbyløp, ble det kjørt divisjonsfinaler i V75 på Bjerke.

Best gjorde Gunnvor Brekke og Bjørn Brekkes Dreamy Queen det med en sterk 2. premie verdt hele 55.000 kroner i hoppedivisjonen.

– Vi er veldig fornøyde med det Dreamy Queen viser om dagen. Hun har hatt en flott sesong så langt og har den egenskapen at hun er sterk og går til mål, som det heter, sier Gunnvor Brekke, om hoppa de selv er oppdrettere av.

God helg for Wivestad

Truls Roar Wivestad hadde starthest både fredag og lørdag.

3-årige Dancing Queen sikret seg 3.-premie fredag mens Revenue Lavec ble offer for en altfor tøff åpning lørdag. Siden forsvarte hesten seg tappert fra tet, men ble sliten og endte som femte i mål med 9.000 kroner i premie i finalen i bronsedivisjonen. Wivestad eier for øvrig hestene sammen med sønnen Morten og har og har også hatt et flott år som oppdretter, også han.

Søndag vant Photo Lavec et eliteløp i varmblodsklassen. Hesten ble solgt tidlig fra Wivestad til en av landets største hesteeiere, Nils Munkhaugen.

Så langt i år har Wivestad-oppdrett travet inn 840.000 kroner.

Verdt å nevne er også Mira Star M. som tok en svært overraskende 6. premie i samme løp som Revenue Lavec lørdag og plusset på kontoen med fine 7.000 kroner. Tina Gabrielsen trener, og eier hesten sammen med Espen Flaatten.

Lars Romtveit hadde Jarand til start i kaldblodsderby. Det ble en sterk 5. premie etter startgalopp, hårfint fra 3.-premien.

Rakbanen Lørge

GRASROTANDELEN

Send sms med GRASROTANDELEN 991717420

til 2020 og få

Horten Travforening

som din Grasrotmottaker.

(Tjenesten er gratis)

STYRET

Vil du ha en oversikt over det vi driver med i styret?  Se her!

Klikk her for å gå til kontaktskjemaet

HOT YOUTUBE

Våre sponsorer: